Projekt støttet af Børnevægt i balance får Rema1000 til at ændre størrelsen på bland selv-slikposer 

Bland selv-posens størrelse har indflydelse på mængden af indtaget slik. 

Det viser et nyt forsøg, som er støttet af Børnevægt i balance ved Novo Nordisk Fonden. Forsøget er gennemført af Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Rema1000 og viste, at der kommer 9 pct. mere slik i store slikposer i modsætning til mindre poser.  

Prisen var desuden også en afgørende faktor for ekstra slikindtag. I butikker hvor prisen var 8,95 kr. pr. 100 gram, købte den sliksultne kunde i gennemsnit 431 g slik, hvorimod i butikker med en pris på 11,95 kr. var det gennemsnitlige køb 311 g.  

Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, udtaler, at både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for vores indkøb og dermed vores kostvaner. De valg, vi træffer omkring produkter, størrelser, forpakning, placering i butik, markedsføring, pris osv., er at sammenligne med tech-giganternes algoritmer, som, vi efterhånden erkender, er styrende for vores adfærd på de sociale medier.  

Forsøget har medvirket, at Rema1000 har besluttet at skifte deres nuværende bland selv-slikposer ud med mindre poser i deres butikker.  

Læs mere om og baggrunden for forsøget her 

Seneste nyheder