Projekt støttet af Børnevægt i balance får Rema1000 til at ændre størrelsen på bland selv-slikposer 

Bland selv-posens størrelse har indflydelse på mængden af indtaget slik. 

Det viser et nyt forsøg, som er støttet af Børnevægt i balance ved Novo Nordisk Fonden. Forsøget er gennemført af Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Rema1000 og viste, at der kommer 9 pct. mere slik i store slikposer i modsætning til mindre poser.  

Prisen var desuden også en afgørende faktor for ekstra slikindtag. I butikker hvor prisen var 8,95 kr. pr. 100 gram, købte den sliksultne kunde i gennemsnit 431 g slik, hvorimod i butikker med en pris på 11,95 kr. var det gennemsnitlige køb 311 g.  

Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, udtaler, at både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for vores indkøb og dermed vores kostvaner. De valg, vi træffer omkring produkter, størrelser, forpakning, placering i butik, markedsføring, pris osv., er at sammenligne med tech-giganternes algoritmer, som, vi efterhånden erkender, er styrende for vores adfærd på de sociale medier.  

Forsøget har medvirket, at Rema1000 har besluttet at skifte deres nuværende bland selv-slikposer ud med mindre poser i deres butikker.  

Læs mere om og baggrunden for forsøget her 

Seneste nyheder

Det store billede – en ny offentlig samtale om unges sundhed

Hvad mener unge har en betydning for, at de kan leve et sundt liv? Og hvordan kan man formidle deres budskaber gennem kunstneriske formidlingsformer? Det vil et nyt projekt med navnet ”Det store billede” undersøge og afprøve i løbet af 2025 og 2026. Projektet er støttet af Børnevægt i balance, som sekretariatsbetjenes af Novo Nordisk Fonden.

Læs mere ›