Nyt forskningsprojekt skal identificere børns eksponering for usunde fødevarereklamer online

Steno Diabetes Center Copenhagen og Statens Institut for Folkesundhed har modtaget støtte fra Børnevægt i Balance v. Novo Nordisk Fonden til forberedelsen af et forskningsprojekt, der skal undersøge danske børns eksponering for reklamer for usunde fødevarer og drikkevarer online.

Data til forskningsprojektet skal indsamles via skærmbillede- eller skærmoptagelsesteknologi og analyseres med kunstig intelligens ved hjælp af SCANNER, som er verdens første validerede AI-værktøj, som kan hjælpe med at monitorere brands for produkter med højt indhold af mættet fedt, salt og/eller sukker på sociale og digitale medier. SCANNER er udviklet af forskere på Deakin University i Australien, og afprøvet i Australien. Værktøjet afprøves pt. i Storbritannien (The University of Liverpool) og Nordirland (The Open University).

I den forbedrende fase er relevante fødevare- og drikkevaremærker i en dansk sammenhæng identificeret og der er foretaget en kortlægning af egnede teknologier til dataindsamling. Kortlægningen har mundet ud i et offentligt tilgængeligt notat, som er tilgængelig her: Kortlægning af screen capture teknologier. 

Den videre tilpasning og træning af SCANNER til danske forhold sker i samarbejde med Deakin University og indgår i forskningsprojektet, som er finansieret af Prevention Lab under Kræftens Bekæmpelse. Forskningsprojektet skal bidrage med ny viden om digital markedsføring som børn eksponeres for og nye metoder til at monitorere usund digital markedsføring – med henblik på at styrke fremtidige sundhedsindsatser og politiske beslutninger.

 

Læs mere om forskningsprojektet her: SCANNER – Sundere digitale fødevaremiljøer: Monitorering af børns eksponering for digital markedsføring af usunde fødevarer i Danmark

Seneste nyheder

Det store billede – en ny offentlig samtale om unges sundhed

Hvad mener unge har en betydning for, at de kan leve et sundt liv? Og hvordan kan man formidle deres budskaber gennem kunstneriske formidlingsformer? Det vil et nyt projekt med navnet ”Det store billede” undersøge og afprøve i løbet af 2025 og 2026. Projektet er støttet af Børnevægt i balance, som sekretariatsbetjenes af Novo Nordisk Fonden.

Læs mere ›