Hvordan beskytter vi bedst børn mod markedsføring af usunde fødevarer: strammere lovgivning, frivillige kodeks, større forældreansvar eller noget helt fjerde? Det blev drøftet i paneldebatten ’Markedsføring af usund mad til børn: Hvem har ansvaret?’, som Novo Nordisk Fonden i regi af arbejdet i alliancen Børnevægt i balance havde arrangeret fredag den 13. juni på årets Folkemøde. Det skete på Sammen om Madscenen, hvor Novo Nordisk Fonden var scenepartner sammen med 10 andre organisationer, der alle arbejder for bedre mad til alle
Paneldeltagerne var:
- Jakob Lave, direktør, DI Fødevarer
- Natasha Sellberg, ernæringsfaglig chefkonsulent, Hjerteforeningen
- Christian Hannibal, politisk chef, Tik Tok
- Karin Breck, politisk chef, Forbrugerrådet Tænk
Baggrunden for debatten er, at sunde kostvaner er afgørende for børns sundhed. Dog spiser danske børn generelt for usundt og indtager for meget mad og drikke med højt fedt-, salt- og sukkerindhold. Samtidig eksponeres børn dagligt for markedsføring af usunde fødevarer på sociale medier. Nordiske og europæiske undersøgelser peger på, at 60-80% af den markedsføring af føde- og drikkevarer som børn og unge møder, har et højt indhold af fedt, salt og/eller sukker. Denne markedsføring kan påvirke børnenes holdninger og præferencer samt bidrager til et øget forbrug af disse fødevarer. Samtidig kan de virkemidler, som anvendes i den digitale markedsføring, udviske grænsen mellem underholdning og markedsføring. Det kan gøre det vanskeligt for børn at gennemskue den kommercielle hensigt. Derfor blev der i paneldebatten drøftet, hvordan vi fremadrettet bedst beskytter børn og unge mod markedsføring af usunde fødevarer på sociale og digitale medier fra forskellige perspektiver også set i lyset af det markedsføringsforbud mod usunde fødevarer målrettet børn og unge, som erhvervsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren lancerede den 21. maj.