Nordic Healthcare Group har på vegne af alliancen Børnevægt i Balance gennemført en kortlægning af forskellig regulering, der har betydning for digital markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn og unge, herunder lovgivning, ikke-bindende retsakter og kodekser.
Kortlægningen har til formål:
1) At give et overblik over dansk regulering, der har betydning for markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn og unge. Herunder at afdække, hvordan forskellig regulering anvendes for at beskytte børn og unge mod digital markedsføring af usunde fødevarer.
2) At indsamle inspiration fra andre lande i forhold til regulering på området.
Rapporten er særlig relevant nu, efter regeringens melding om at forbyde markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn og unge op til 15 år. Rapporten indeholder en sammenlignende analyse af eksisterende lovgivning og praksis i Danmark med bl.a. Norge, Portugal og Storbritannien. De tre lande er valgt til analysen, fordi de i de senere år har taget væsentlige skridt mod en stærkere beskyttelse af børn og unge mod markedsføring af fødevarer med højt indhold af sukker, salt og fedt.
Erfaringerne fra rapporten peger på, at, at følgende er afgørende for effektiv regulering af markedsføring af usunde fødevarer til børn og unge:
- Dækker alle digitale platforme og kommunikationskanaler.
- Anvender en aldersgrænse på op til 18 år, i overensstemmelse med WHO’s anbefalinger.
- Inkluderer influencermarkedsføring og brandpromovering.
- Baseres på en ernæringsprofilmodel, der afspejler nationale sundhedsmålsætninger.
Herudover er det et af rapportens fund, at frivillige kodekser og selvregulering kun i begrænset omfang har formået at reducere eksponeringen for denne type markedsføring – særligt i en digital virkelighed præget af sociale medier, algoritmer og influencere.
Kortlægningens konklusioner, vurderinger og anbefalinger er udarbejdet af Nordic Healthcare Group og repræsenterer ikke nødvendigvis Novo Nordisk Fondens og alle alliancemedlemmernes holdninger. Læs sammenfatningen af rapporten her.
Download den fulde rapport her: Kortlægning af regulering, der har betydning for digitalt markedsføring af usunde fødevare rettet mod børn og unge