Det store billede – en ny offentlig samtale om unges sundhed

Hvad mener unge har en betydning for, at de kan leve et sundt liv? Og hvordan kan man formidle deres budskaber gennem kunstneriske formidlingsformer? Det vil et nyt projekt med navnet ”Det store billede” undersøge og afprøve i løbet af 2025 og 2026. Projektet er støttet af Børnevægt i balance, som sekretariatsbetjenes af Novo Nordisk Fonden.

I projektet vil forskere fra Statens Institut for Folkesundhed sammen med organisationerne Turning Tables og C:NTACT, der på hver sin måde arbejder med børn, unge og kunstneriske udtryksformer såsom film, musik, personlig historiefortælling, rap og skuespil, skabe tre videoværker, der skal formidle unges egne bud på, hvad der gør en forskel for deres sundhed og trivsel.

Målet er at skabe en større opmærksomhed på, hvilke rammer og omstændigheder, i det store billede, der har størst betydning set fra unges perspektiv.

Formatet er inspireret af et amerikansk projekt ”The Bigger Picture”, hvor videoer med unge spoken words kunstnere er blevet brugt til at oplyse og debattere sundhed blandt andre unge og beslutningstagere. Det store billede vil dermed også udforske, hvordan formatet kan tilpasses til en dansk sammenhæng og afprøve formatets potentiale til at påvirke den offentlige samtale om unges sundhed og trivsel.

Udover Statens Institut for Folkesundhed bidrager alliancepartnerne Kræftens Bekæmpelse, Sund By Netværket og Center for Sundt Liv og Trivsel til projektet med deres erfaringer og ekspertise på området.

Læs mere om projektet her.

Seneste nyheder

Markedsføring af usund mad til børn: Hvem har ansvaret?

Hvordan beskytter vi bedst børn mod markedsføring af usunde fødevarer: strammere lovgivning, frivillige kodeks, større forældreansvar eller noget helt fjerde? Det blev drøftet i paneldebatten ’Markedsføring af usund mad til børn: Hvem har ansvaret?’, som Novo Nordisk Fonden i regi af arbejdet i alliancen Børnevægt i balance havde arrangeret fredag den 13. juni på årets Folkemøde. Det skete på Sammen om Madscenen, hvor Novo Nordisk Fonden var scenepartner sammen med 10 andre organisationer, der alle arbejder for bedre mad til alle.

Læs mere ›